Wysłany: Sro Sie 22, 2007 14:15 Ostrzezenie przed szkwałem
Jestem spokojnym żeglarzem amatorem. Czasami jak żony nie ma na pokładzie to uda się troszkę ostrzej pożeglować, bo inaczej przechyły wzbudzają w kobiecie panikę. Po wczorajszych wydarzeniach na Mazurach żona zakomunikowała mi że z pływaniem koniec. Może to i lepiej, w końcu cała łajba dla mnie .Ale do sedna.
Z własnego doświadczenia - na co najbardziej należy zwrócić uwagę żeby ustrzec się przed niespodziewanym podmuchem. Sam osobiście jeszcze nie miałem odczynienia ze szkwałem i znam tylko opisy książkowe tego zjawiska.
Moim zdaniem to nie był biały szkwał, ponieważ biały szkwał przychodzi niespodziewanie a z tego co mówili doświadczeni ludzie w telewizji to było widać ok 0,5h przed burza, że coś się będzie dziać.
Jeżeli mówimy o szkwale to podczas normalnego pływania spotykamy go dziesiątki razy. Jest to najzwyczajniej w świecie mocniejszy podmuch wiatru, który zazwyczaj trwa kilka do kilkudziesięciu sekund i ustaje. Takie szkwaliki "biegają" sobie cały czas po akwenach wodnych. Jeżeli natomiast chodzi o biały szkwał to występują na pewno nie tak często a wręcz rzadko. Jak poznać biały szkwał? Na pewno ciemne niebo i gdzieś w okolicy już niesamowity wiatr ale na 90% dojdzie do nas zanim zdążymy cokolwiek zrobić... Na szczęście występuje on sporadycznie.
Z definicji:
"Szkwał to nagły, porywisty wiatr mogący osiągać do 9 stopni w skali Beauforta. Szkwał trwa krótko, do kilku minut i może nieść ze sobą śnieg lub deszcz. Powstaje zazwyczaj tam, gdzie stykają się dwie masy powietrza o dużej różnicy temperatur. Bardzo często to zjawisko związane jest z chmurą cumulonimbus."
"Biały szkwał to (potoczne) określenie nagłego, ale znikąd nie zapowiadanego (np. przez chmury), porywu wiatru. Nazwa pochodzi od załamujących się fal (pokrytych biała pianą) wywołanych szybką zmianą prędkości wiatru nad akwenem."
A więcej o tym co się wydarzyło można przeczytać na forum pod TYM adresem....